Două filme de Robert Bresson

Regizorul Robert Bresson

L-am descoperit pe Robert Bresson datorită regizorului Florin Șerban, care îi acorda o înaltă apreciere. Născut în 1907 și decedat în 1999, a fost contemporan cu membrii Noului val francez, dar nu s-a încadrat în acesta, fiind o „figură singulară a filmului postebelic”. Am ales spre vizionare două filme alb-negru, Un condamné à mort s’est échappé (1956) și Pickpocket (1959).

Un condamné à mort s’est échappé

E un film clasic care te ține cu sufletul la gură. E o poveste adevărată, realizată după o carte a lui André Devigny, pe care Robert Bresson ne-o livrează fără înflorituri. Locotenentul Fontaine este încarcerat în închisoarea nazistă Montluc, din apropierea orașului Lyon. Învinuit de spionaj și trădare, tânărul este condamnat la moarte. Deși mii de oameni au murit la Montluc, arestatul nu se împacă cu soarta lui și decide să evadeze.

Un condamné à mort s’est échappé sau Le vent souffle où il veut impresionează prin minuția cu care Bresson descrie pregătirea evadării eroului principal. Închisoarea, cu aerul ei apăsător este un personaj în sine. Interacțiunile cu tovarășii de arest sunt puține, dar cu atât mai prețioase. De la un pastor întemnițat, Fontaine primește o hârtie pe care acesta notase cuvintele lui Nicodim: „Un om se poate naște din nou, chiar dacă e bătrân/…Vântul suflă încotro vrea și-i auzi vuietul/Dar, nu știi de unde vine, nici încotro merge”. Oricâtă forță interioară are tânărul, el se hrănește și cu ajutorul divin.

Pickpocket

Pickpocket (Hoțul de buzunare) are drept personaj principal un tânăr hoț de buzunare. Michel (Martin LaSalle) este conștient că nu este moral ce face, însă este copleșit de patima furtului mărunt. Încearcă să-și găsească justificare printr-o teorie proprie, a „hoțului util”. Acesta ar fi un om superior care nu se supune legilor și care răspunde doar în fața conștiinței proprii. Aparatul de filmat îl urmărește pe erou în camera mizeră în care trăiește, la hipodrom sau în vagoanele de metrou unde operează. Regizorul nu-l judecă pe Michel, ci lasă faptele sale să vorbească.

Un altfel de cinema

Robert Bresson a făcut un altfel de cinema. Simplu, fără vedete, fără efecte speciale și fără senzații tari. Atât în Un condamné à mort s’est échappé, cât și în Pickpocket, autorul se remarcă prin rigoare. Bresson este extrem de minuțios în redarea rutinei din închisoare, cât și în evoluția hoțului de buzunare cu toate trucurile sale, ce-l fac din ce în ce mai îndrăzneț. Cele două personaje din filmele menționate sunt fiecare în parte niște victime: Fontaine este victima sistemului opresiv nazist, iar Michel e victima lui însuși.

Sunetul în priză directă acompaniază secvențele lipsite de sentimentalism, dându-le o autenticitate aparte. Robert Bresson m-a cucerit prin sobrietatea stilului său și prin modul iscusit în care-și transmite ideile.

Prezentarea filmului Un condamné à mort s’est échappé pe IMDb
Prezentarea filmului Pickpocket pe IMDb
Distribuiți, dacă v-a plăcut!

Lasă un răspuns

(*) Required, Your email will not be published