În căutarea unor filme daneze de calitate, am descoperit thrillerul Journal 64 (cu titlul alternativ The Purity of Vengence), lansat pe marile ecrane în 2018.
Regizat de Christoffer Boe, Journal 64 reprezintă al patrulea film dintr-o serie care adaptează romanele de mare succes ale lui Jussi Adler-Olsen. Pentru fanii genului poate ar fi util de știut că editura RAO a publicat cinci cărți ale acestui autor născut în 1974. Printre ele se află și Culpa, volumul care a stat la baza episodului despre care discutăm, din seria de filme Departamentul Q.
Departamentul Q constituie o cenușăreasă a poliției din capitala daneză unde au eșuat din varii motive, ofițerii Carl și Assad. O descoperire macabră dintr-un vechi apartament din Copenhaga leagă întâmplări oribile din trecut cu dezvăluiri neașteptate din prezent. Dezlegarea misterului cade în sarcina echipei alcătuite din Carl (Nicolaj Lie Kaas) și Assad (Fares Fares). Povestea a cărui intrigă ține spectatorul în priză se bazează pe o realitate istorică înfiorătoare din secolul XX cu reverberații în actualitatea daneză.
Montajul alternant leagă în mod reușit cele două piste – trecut și prezent, în timp ce secvențele cu imagini luminoase, chiar aseptice pot constitui „metafora unui stat social-democrat cu aparențe umaniste, dar care ascunde temelii indescriptibile”(aVoir-aLire). Personal, subiectul legat de eugenie și rasism m-a determinat să reflectez la o fațetă necunoscută a societății daneze, cunoscută pentru „hygge”.
Mai bun decât primul film al seriei, The Keeper of Lost Causes, Journal 64 a fost pentru mine o modalitate plăcută și instructivă de petrecere a unei seri de mai.
Fișa filmului pe IMDb