Din categoria oldies but goldies am văzut de curând un clasic al cinematografiei franceze – Plein soleil, în regia lui René Clément, operă ce a depășit frumoasa vârstă de 60 de ani. Face parte din categoria filmelor cu care mergi la sigur: cu scenariu închegat, distribuție de zile mari, imagine artistică. Este vorba de prima ecranizare a romanului Talentatul domn Ripley scris de autoarea americană Patricia Highsmith, pentru ca în 1999 să se realizeze un nou film cu titlu omonim, avându-i în distribuție pe Matt Damon, Jude Law și Gwyneth Paltrow.
În Plein soleil avem de-a face cu două crime, un triunghi amoros și o substituire de persoană. Thomas Ripley (Alain Delon) este angajat de către tatăl americanului Philippe Greenleaf să-l aducă pe fiul său acasă, la San Francisco. Philippe (Maurice Ronet) toacă bani nemunciți plimbându-se și distrându-se în Italia, iar Tom îi ține isonul în farse stupide. Cei doi bărbați împreună cu Marge (Marie Laforêt) pleacă într-o călătorie cu iahtul cu destinația Taormina, însă nu vor mai ajunge la destinație. După dispariția lui Philippe, Thomas joacă un joc periculos, pe muchie de cuțit.
Așa cum spuneam, filmul m-a cucerit prin jocul rafinat al actorilor și imaginea de calitate. Alain Delon te subjugă prin farmecul său viril, dar te uimește și prin ușurința cu care schimbă registrele. El este credibil în rolul unui tânăr inteligent și viclean, fără scop în viață, care nu muncește și trăiește din banii altora. Marie Laforêt strălucește prin expresivitatea feței (mai ales a superbilor săi ochi!) și finețea cu care sugerează sentimente contradictorii.
Măiestria directorului de imagine se dovedește în multe scene: un cadavru e cărat pe o scară în spirală (iar spectatorul e copleșit de efortul lui Tom), domnul Ripley se privește sau e privit prin intermediul oglinzilor (sugerându-se dorința lui de a fi în pielea amicului său bogat și răsfățat), iar plimbarea prin piața de pește care pare superfluă, reprezintă de fapt un prilej de meditație pentru Tom. Echivocul relațiilor dintre cei trei tineri, surprins prin primplanuri îndrăznețe, creează o stare inefabilă și suscită intereseul privitorului.
Plein soleil s-a dovedit un thriller psihologic de neuitat (Washington Post).
Prezentarea filmului pe IMDbCine e Alain Delon – un articol din Dilema veche
Un flic, un alt film cu Alain Delon cap de afiș