Suntem la sfârșitul anului 1970, în liceul american Barton unde toți elevii iau vacanță și sunt preluați de familii pentru a-și petrece sărbătoarea Crăciunului. Așa începe, în decor hibernal și muzică tradițională, The Holdovers, ultimul film al regizorului american Alexander Payne.
O mână de băieți rămâne însă în campus sub supravegherea profesorului de istorie Paul Hunham (Paul Giamatti), pentru că familiile, din varii motive, nu-i pot lua acasă. Situația e nesuferită atât pentru elevii care nu-l plac pe profesorul rigid și ursuz, cât și pentru proful obligat să-și asume această responsabilitate. În scurt timp, datorită unui concurs de împrejurări favorabile copiilor, lui Paul îi rămâne în grijă doar Angus Tully (Dominic Sessa), tipul elevului recalcitrant. Alături de ei va fi și bucătăreasa Mary Lamb (Da’Vine Joy Randolph), care-și plânge fiul decedat în Războiul din Vietnam.
În aceste zile de vacanță când cei trei sunt obligați să conviețuiască, ei se vor descoperi unul pe altul reușind, în ciuda prejudecăților reciproce, să-și ofere atenție, înțelegere și alinare. Scenariul surprinde foarte bine atmosfera școlii în care majoritatea elevilor de bani gata provin din înalta societate, unde directorul se străduiește să mențină școala pe linia de plutire, fără a deranja părinții influenți, iar profesorii valoroși sunt marginalizați.
„Singurul nostru scop e să producem tineri de caracter”.
Acesta a fost crezul fondatorului școlii, pe care domnul Hunham încearcă să-l urmeze, însă se izbește de elevi „leneși, vulgari și râncezi”, aroganți și cu atitudini xenofobe. Ei vor forma elita ce trebuie să acceadă în universitățile de top, pe când tineri capabili, dar fără bani ajung carne de tun în Vietnam. Prăpastia dintre bogați și săraci exista și în anii ’70, există și în zilele noastre.
Domnul Hunham folosește istoria pentru a explica prezentul, iar referirile lui la evenimente din antichitate sau citatele celebre care-i vin atât de natural în cele mai neobișnuite situații, fac deliciul spectatorului. Personajul devine atașant prin amestecul de scorțoșenie, erudiție, stângăcie și omenie.
The Holdovers se bucură deja de cinci nominalizări la Premiile Oscar 2024 pentru:
- cel mai bun actor în rol principal (Paul Giamatti)
- cea mai bună actriță în rol secundar (Da’Vine Joy Randolph)
- cel mai bun scenariu original
- cea mai bună imagine
- cel mai bun montaj
Paul Giamatti nu e nici frumos, nici suplu și nici măcar tânăr, însă cu chipul său banal pictează atâtea emoții, de la amuzament la înduioșare. Urmăriți cum trece o umbră fină pe fața lui când realizează că nu poate fi mai mult decât un coleg pentru domnișoara Crane sau cum îl minte cu stângăcie pe fostul său coleg de facultate. Dominic Sessa în rolul năbădăiosului Angus (în debutul său pe ecran) îl secondează cu succes pe Giamatti – el trece cu dezinvoltură de la euforia revederii cu tatăl său la dezamăgirea provocată de starea precară a acestuia.
Filmul câștigă nu doar prin scenariu și prestația actorilor, ci și prin atmosfera anilor ’70, recreată prin costume, muzică și obiectele specifice perioadei (mașina de scris, telefonul cu disc, jocurile mecanice). De altfel, The Holdovers a fost filmat la un liceu din statul Massachusetts în februarie 2022, în timpul unei furtuni de zăpadă. Acest eveniment meteorologic, redat în direct, a adus un plus de farmec și autenticitate filmului.
Opera lui Alexander Payne – înduioșătoare, amuzantă, critică la adresa unui sistem nefondat pe meritocrație, transmite o undă de încredere în bunătate și înțelegere.
Prezentarea filmului pe IMDb