Pentru că sunt la modă topurile, m-am gândit să-mi fac și eu unul personal pentru anul ce tocmai se încheie. Prin urmare top 3 cărți, respectiv top 5 filme (pentru că am văzut/scris mai multe filme decât cărți!). Cu excepția locului 3 (The Edge of Heaven, 2007) toate sunt filme realizate în 2021.
Locul 5 – Miracol de Bogdan George Apetri
Am dorit să am în topul meu și un film românesc, pentru că urmăresc și apreciez creațiile conaționalilor noștri. Am oscilat între Balaur, Căutătorul de vânt, Luca sau Miracol. L-am ales pe cel din urmă, deoarece m-a cucerit prin oglinda pe care ne-o pune în față (ca societate patriarhal-tradițională), imaginea lui Oleg Mutu și interpretarea Ioanei Bugarin (tânâră actriță aflată pe „val”).
Locul 4 – Drive my Car de Ryûsuke Hamaguchi
L-am ales pentru subtilitatea sa și pentru că mi-a prilejuit reîntâlnirea cu Unchiul Vania (Cehov) și descoperirea volumului de povestiri Bărbați fără femei de Haruki Murakami.
Locul 3 – Auf der anderen Seite de Fatih Akin
În anul care a trecut m-am scuturat de prejudecata că filmele turcești sunt toate niște telenovele ridicole. Am văzut trei filme de Fatih Akin (german de origine turcă), un film de Nuri Bilge Ceyran (Uzak) și două filme iraniene. Fatih Akin se apleacă cu înțelegere, sensibilitate și umor asupra celor care se află între două culturi și civilizații.
Locul 2 – The Worst Person in the World de Joachim Trier
Modul artistic în care norvegianul Joachim Trier (Trilogia Oslo) abordează teme precum maturizarea târzie, responsabilitatea sau dragostea m-a cucerit. Tușa melancolică, secvențele onirice, muzica, extraordinarul Anders Danielsen Lie, toate se combină într-un film delicat. Pornind de la The Worst Person in the World Anda Docea a scris un articol în revista Dilema veche despre „cum se schimbă, pînă la vîrsta de mijloc, perceperea iubirii, dar, dincolo de asta, și abordarea sinelui”.
Locul 1 – È stata la mano di Dio de Paolo Sorrentino
Filmul rezonează cu spiritul nostru latin – poftă de viață, deschidere, dar și contemplare. Mi-a deschis o ușă spre universul italian văzut prin prisma unui adolescent. Povestea tânărului Fabio (în curs de maturizare) trezește emoții puternice, zâmbete și nostalgii.
Credit foto: Freepik
O retrospectivă a anului cinematografic 2022, semnată de Andrei Gorzo