Bergman Island – inspirație în creație

Un cuplu tânăr

Mia Hansen-Løve, regizor

Filmul acestei săptămâni, Bergman Island, mi-a prilejuit întâlnirea cu o autoare necunoscută mie – Mia Hansen-Løve. Mia a debutat ca actriță la vârsta de șaptesprezece ani, când a fost distribuită în filmul lui Oliver Assayas Fin août, début septembre (1998). După studii întrerupte la Conservatorul de artă dramatică din Paris și doi ani de contribuții la celebra revistă Cahiers du Cinéma, în 2001 își încearcă mâna în regie și curând decide că asta e ceea ce-și dorește să facă. După ce realizează câteva scurtmetraje, cineasta debutează cu dreptul în 2006 cu lungmetrajul Tout est pardonné, urmat de Le père de mes enfants (2009), Un amour de jeunesse (2010), L’avenir (2016), Maya (2018). Pentru creațiile sale a obținut numeroase premii, din care menționez doar Ursul de argint pentru cel mai bun regizor la Festivalul de la Berlin (2016). Avidă de experiențe noi, Mia Hansen-Løve realizează în 2021 Bergman Island, primul său film turnat în întregime în limba engleză.

Construcția narativă în Bergman Island

Un cuplu de cineaști americani sosește într-o rezidență de vară pe legendara insulă Fårö. Natura de o rară frumusețe și apropierea de spiritul lui Ingmar Bergman sunt un catalizator pentru Tony (Tim Roth), însă pentru Chris (Vicky Krieps) inspirația se lasă așteptată. „Pe măsură ce trec zilele petrecute separat, fascinația pentru insulă operează și asupra scenaristei, iar amintirile primei sale iubiri reapar la suprafață. Liniile dintre realitate și ficțiune se vor estompa progresiv și vor sfâșia și mai mult cuplul nostru.”(site-ul oficial al filmului)

Imaginea lui Ingmar Bergman

„Povestea” din Bergman Island a permis regizoarei Mia Hansen-Løve (autoare și a scenariului) să aducă în fața spectatorilor o imagine poli-fațetată a regizorului Ingmar Bergman. În anii ’60, frumusețea sălbatică a locurilor l-a determinat să rămână în Fårö. Aici și-a trăit ultimii ani ai vieții, unde de altfel a realizat șase filme și tot aici a fost înmormântat. În film imaginea lui Bergman se construiește din perspectiva oamenilor de cinema, a localnicilor și chiar a turiștilor. În acest ultim caz, atitudinea regizoarei e ușor malițioasă, în special în secvența Bergman Safari, un soi de demitizare a omului și a locului pe care l-a sfințit. Memorabilă mi s-a părut și secvența în care Chris pătrunde în locuința maestrului, un spațiu magic, care predispune la meditație și visare.

Frământările creației

În cazul lui Chris, creația se dovedește un proces anevoios și cu meandre, ce declanșează emoții și sentimente neașteptate. Dacă ne raportăm la declarațiile regizorei, putem crede că Chris constituie un alter-ego al acesteia.

Cred că, mai presus de toate, a fost dorința de a face un film pe tema creației în cadrul unui cuplu – inspirație – încercând să înțeleg cum funcționează. Mereu mi s-a părut oarecum miraculos să scrii un scenariu, să faci un film, este o activitate pe care mereu am crezut-o foarte fragilă, foarte vulnerabilă. Și totuși am făcut filme, așa că m-am gândit că ar fi interesant pentru mine să înțeleg de ce, în ciuda acestei fragilități, a existat totuși o forță care mi-a permis să continui să scriu și să progresez. Acesta a fost punctul de plecare și … m-am gândit la insula Fårö ca la un posibil cadru pentru poveste.

Actori, imagine, sunet

Bergman Island cucerește spectatorul prin interpretările actorilor. Foarte buni sunt Tim Roth, Vicky Krieps și o mai veche cunoștință de-a mea, Anders Danielsen Lie. Ultimul dintre cei menționați m-a cucerit în The worst person in the world și August, 31st; e foarte bun în dezvăluirea fragilității sufletului omenesc – are un chip foarte maleabil, adevărată oglindă a complexelor transformări interioare.

Imaginea e cuceritoare – de la exterioarele sălbatice și tulburătoare la interioarele simple, rafinate, ce poartă pecetea unui minimalism suedez. Muzica s-a făcut simțită mai ales în filmul din film, unde piese ca The winner takes it all sau I love to love nu fac decât să amplifice nostalgia cuplului după anii incandescenți ai primei iubiri.

Bergman Island nu este un film de acțiune, este un film care-ți solicită atenția, empatia, interesul față de lumea filmului. O operă sensibilă, ce intră în laboratoarele de creație ale unor scenariști, dar și un omagiu pentru inegalabilul Ingmar Bergman!

Prezentarea filmului pe IMDb
Trolösa, film regizat de Liv Ullman după scenariul lui Ingmar Bergman

Distribuiți, dacă v-a plăcut!

Lasă un răspuns

(*) Required, Your email will not be published