Deborah Levy este o scriitoare britanică (n. 1959) cu trei cărți publicate la editura Litera, colecția Clasici contemporani Litera: Lapte fierbinte, Înotând spre casă și Omul care a văzut totul, toate nominalizate la (Man) Booker Prize.
Cine-i omul?
Omul care a văzut totul e Saul Adler, de 56 de ani, istoric interesat de comunismul est-european.
Ne aflăm la Londra în anul 2016.
Bărbatul a suferit un accident care-l face țăndări, prilej cu care rememorează întâmplări care au avut loc cu 30 de ani în urmă. Întâmplări care-l poartă din Berlinul de Est, la Londra sau New England. Saul e bântuit de spectre ale trecutului. Grav rănit, amețit de durere și morfină, eroul privește în oglinda din interiorul său; acolo găsește regrete, furie și rușine.
Jocul investigației
Deborah Levy te obligă la un joc al investigației pentru a desluși fluxul cronologic al întâmplărilor, care nu coincide cu fluxul gândurilor lui Saul. Scriitoarea jonglează cu timpul. Pana autoarei alunecă ca un fulg de la tânărul de o sublimă frumusețe – „înger adormit” -, care nu-i pasă de viața lui și nici de viața altora, la bărbatul matur, cu 30 de ani în plus. Schimbările fizice evidente își pun însă destul de puțin amprenta asupra sufletului său. Saul vrea să limpezească, poate prea târziu, ce a fost în neregulă cu viața lui.
Abbey Road
În flashbackurile eroului revine în mod repetat trecerea de pietoni de pe Abbey Road unde a suferit accidentul (sau poate accidentele – cititorul trebuie să decidă!). Acolo, iubita sa din tinerețe Jennifer Moreau i-a făcut o fotografie inspirată din celebra copertă a ultimului disc al formației Beatles. Trecerea aceasta în dungi albe și negre devine un simbol al pendulării eroului între Est și Vest, între iubirea pentru o femeie și pasiunea pentru un bărbat, între fizicul său excepțional și interiorul șifonat, frământat și neîmpăcat cu trecutul.
Un buchet de teme
Scriitoarea atinge teme precum cunoașterea de sine, homosexualitatea, libertatea sexuală, raportul dintre istoria personală și istoria politică. Deborah Levy pune cititorul la treabă, obligându-l să culeagă indicii, să-și pună întrebări și să-și imagineze ce se ascunde sub dialogurile dintre personaje. Așa cum observa Alice Spawls, autoarei „îi place să privească un personaj prin altul”; într-adevăr Saul e „văzut” de către fotografa Jennifer, de translatorul german Walter și înțeles și acceptat de prietenul de cursă lungă Jack. Poate că Saul e cel care se înțelege/justifică cel mai puțin.
Omul care a văzut totul este evident personajul principal, Saul Adler, însă nu înseamnă că dacă a văzut totul, știe totul. Pentru mine rămâne un personaj misterios, damnat chiar prin extraordinara sa frumusețe și copilărie chinuită, profund uman în frământările prin care încearcă să-și elibereze sufletul de furie și rușine.
O analiză reușită a romanelor publicate de D. Levy la editura Litera, semnată de Alina Purcaru