Destinul și in-yun: Past lives

Past Lives

În debutul filmului Past Lives aflăm că Na Young și Hae Sung, doi buni prieteni la vârsta preadolescenței sunt despărțiți din cauza emigrării familiei fetei din Coreea de Sud în Canada. După mai bine de 10 ani, tinerii se regăsesc cu ajutorul rețelelor de socializare și în ciuda distanței care-i separă, legătura lor se aprofundează; întâlnirea mult așteptată (face to face) nu va putea avea loc curând, așa încât Na Young, devenită Nora, pune punct relației.

După încă un deceniu, Nora e stabilită la New York și muncește să-și facă un nume ca scriitoare, în timp ce Hae Sung face o scurtă vizită în metropola americană. Întâlnirea dintr-un bar la care participă cei trei protagoniști (se va alătura și Arthur, soțul Norei) reprezintă chintesența filmului, pregătită minuțios de secvențele coreene, de întâmplările din viața americană pe care Nora o întâmpină cu mare deschidere, precum și de plimbările prin oraș cu ocazia vizitei lui Hae Sung. Această întâlnire declanșează frământări, emoții, sentimente refulate și deschide răni neașteptate.

Nora, traducătoare și intermediară între cei doi bărbați, simbolizează liantul dintre cele două lumi apropiate sufletului său. Trecutul, relevat prin persoana lui Hae Sung, o leagă de fetița de 12 ani din Coreea cu inocența și idealurile sale, pe când Arthur personifică prezentul și a viitorul său american. Cu el are în comun cărți și filme, preocupările literare și stilul de viață relaxat.

In-yun

După cum se precizează în Past Lives, in-yun e un concept coreean, cu sensul de soartă sau predestinare, referindu-se mai ales la relațiile dintre oameni, legați unii de alții prin întâlniri care nu sunt deloc întâmplătoare. O întâlnire, chiar o atingere din prezent ar presupune mii de atingeri în viețile anterioare. În finalul filmului, Hae Sung, la despărțirea de prietena sa din copilărie, se întreabă „dacă aceasta e o viață trecută, vom putea avea o relație diferită în viața viitoare?”.

Scenariul valorifică într-un mod inspirat și subiectul cuplurilor etnice mixte: dacă adaptarea Norei la spațiul american al soțului ei apare oarecum natural, poziția lui Arthur e mai nuanțată și implică mai mult consum emoțional. Mi s-a părut mișcătoare neobișnuita declarație de dragoste pe care o face Norei:

„You make my world so much bigger and I’m wondering if I do the same for you.”
(Îmi faci lumea mult mai mare și mă întreb dacă fac același lucru pentru tine.)

Scenariu și regie, imagine și muzică

Scenariul și regia, imaginea și muzica și-au dat mâna în acest film de calitate. Past Lives reprezintă primul film realizat de Celine Song în calitate de regizoare. Și-a ales cu atenție distribuția – Greta Lee (Na Young), Teo Yoo (Hae Sung) și John Magaro (Arthur), toți au fost la înălțime. Scenariul, semnat de aceeași Celine Song, dezvoltă povestea într-un mod simplu, inteligibil, fără artificii obositoare. Imaginea și muzica întregesc tabloul, ce degajă un aer de armonie și ușoară melancolie.

Ca și Mothering Sunday sau Biblioteca de la miezul nopții, Past Lives ne vorbește despre alegerile pe care le facem în viață și consecințele lor. Mărturisind că încă o iubește pe fetița de 12 ani ce i-a rămas în suflet, Hae Sung își amintește scena de o frumusețe tulburătoare a despărțirii de buna sa prietenă petrecută cu 24 de ani în urmă. În vizită la New York, bărbatul pare că admiră la nivel superficial orașul, mai degrabă aplecat asupra tumultului din sufletul său. Aparatul de filmat zăbovește asupra unor imagini ploioase, a unor plimbări vântoase sau asupra unei sculpturi impunătoare în apropierea căreia se va produce întâlnirea celor doi coreeni.

A rezultat astfel o emoționantă poveste de dragoste și prietenie, spusă cu talent și umor, un film posibil candidat la Oscar. Rulează încă în cinematografele din România sub titlul Din alte vieți.


Prezentarea filmului pe IMDb

Distribuiți, dacă v-a plăcut!

Lasă un răspuns

(*) Required, Your email will not be published