Cu o tolbă de premii, The Banshees of Inisherin nu a fost printre câștigătoarele premiilor Oscar din acest an. În ciuda acestui fapt, alături de Tár, creația lui Martin McDonagh a fost preferata mea dintre nominalizări. Dramaturg, regizor și scenarist cu origini irlandeze, la cei cincizeci și doi de ani ai săi, Martin McDonagh are o carieră de invidiat. Îmi amintesc că în urmă cu câțiva ani am vizionat Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, o poveste impresionantă cu Frances McDormand în rolul principal, în regia lui M. M..
O poveste ciudată
Suntem în Irlanda anului 1923 pe o mică insulă unde trăiește o comunitate restrânsă extrem de conservatoare. Pádraic e un tânăr fermier cam simpluț, un om „drăguț” cum se autodefinește. Rutina zilnică ce-l face mulțumit, chiar fericit, îi este distrusă de respingerea bruscă și inexplicabilă a prietenului său Colm. Până de curând tovarăș de pahar a lui Pádraic, acesta este un bărbat matur cu preocupări artistice, care începe să-și pună niște întrebări existențiale.
Cârciumarul, polițistul imoral, preotul, vânzătoarea bârfitoare contribuie la crearea atmosferei specifice unui mic sat, în care toți locuitorii se cunosc între ei. O bătrână prezicătoare apare din când în când ca un strigoi, profețind nenorociri. Prezența ei dă un aer straniu poveștii.
Nașterea violenței
În The Banshees of Inisherin eroii principali fac niște gesturi violente ce par greu de explicat. Extremismul acestor atitudini are, cred eu, explicații diferite pentru fiecare protagonist în parte. Pádraic, o persoană mărginită și rigidă în fond, se transformă din băiatul bun în omul răutăcios și răzbunător. Radicalizarea lui e consecința mediului închistat în care trăiește și din care nu e capabil să evadeze. Deși i se oferă o șansă de către sora lui Siobhán, o femeie superioară.
Spre deosebire de tânăr, Colm are motivații mai elevate pentru gesturile de automutilare. Să le interpretăm ca un sacrificiu pentru muzica sa? Violența lui nu e îndreptată asupra altei persoane, ca a lui Pádraic, ci provoacă distrugeri doar propriei persoane. Ambii bărbați își protejează însă cu obstinație animalele în fața valului distrugător.
Actori și decoruri
Distribuția filmului este la mare înălțime. Brendan Gleeson (Colm), Colin Farrell (Pádraic), Kerry Condon (Siobhán) și Barry Keoghan (Dominic) sunt irlandezi cu cărți de vizită impresionante, toți nominalizați la Oscar. Colin Farrell nu e tocmai preferatul meu, însă trebuie să recunosc că rolurile de prostuț îi ies de minune. Dacă Kerry Condon portretizează o ființă puternică, însă empatică, Barry Keoghan face și el un rol complex în rolul lui Dominic. Băiatul traumatizat își caută alinarea în băutură sau sex, se vede că prietenia nu-l poate salva.
Cadrul natural dă seamă despre frumusețea aspră a locului. Probabil că nu întâmplător locuința lui Colm e așezată pe malul mării, într-o zonă cu relief accidentat, pe când Pádraic trăiește într-o zonă mai anostă, de podiș.
The Banshees of Inisherin este o meditație despre prietenie, singurătate, radicalizare, violență.
O excelentă recenzie a Roxanei Pavnotescu în Observator cultural
Fișa filmului pe IMDb